آپلود عکس آپلود عکس آپلود عکس _Prod_Version=ShockwaveFlash" type="application/x-shockwave-flash" width="468" height="60" menu="true" scale="exactfit"> Make your flash banner free online Make your flash banner free online خاویار چیست ؟مطلب ارسالی ازهاشمی
مدیریت امور شیلات و آبزیان آذربایجان شرقی
تکثیرو پرورش آبزیان و فعالیتهای شیلاتی

به نظربرخی واژه خاویارنامی فارسی و دگرگون شده واژه «خاگ آور» (به معنی تخم آور) است. دهخدا درباره این واژه در لغت نامه چنین می نویسد: «لغت خاویار که دراکثرزبان های اروپایی- به استثنای روسی- یکی است، ظاهراً باید ازریشه ترکی یا تاتاری گرفته شده باشد.»

درمواردی مشاهده شده است که تخم ماهیان دیگری را تحت نام خاویاربه بازارعرضه می کنند و با عناوینی مانند خاویارقزل آلا، خاویار ماهی آزاد وغیره دردسترس خریداران قرارمی دهند که صحیح نمی باشد زیرا همان گونه که دربالا توضیح داده شد، خاویار صرفاً به تخم گونه های تاسماهیان اطلاق می شود.

 مواد مغذی خاویار

خاویاریک ماده غذایی لذیذ، گرانبها، پرانرژی ونیروبخش است که ترکیبات آن « شامل پروتئین، چربی، ویتامین، آب، آنزیم وهورمون های مختلف می باشد.درصد بالای پروتئین واسیدهای آمینه ضروری درخاویار، آنرا به یک ماده حیاتبخش تبدیل نموده است.

خاویارسرشارازویتامین های B12-B6-B2-C-E-A، اسید فولیک و پانتو تونیک ومواد معدنی نظیر ید و فسفر می باشد که قادراست نیروی ازدست رفته فرد را دردوره ی نقاهت بیماری یا پس ازجراحی های بزرگ و بیماری های عفونی به شخص برگرداند.خاویارجهت متابولیسم عمومی بدن وتقویت ایمنی بسیارمناسب بوده ودربرطرف نمودن اثرات بیهوشی حائز اهمیت است.

خاویاردارای مقادیر قابل توجهی اسیدهای چرب اشباع نشده نظیر اسید لینولینک و ایدوآراشیدونیک می باشد که از عوامل مهم حفظ سلامت قلب و عروق و پیشگیری از عوارضی همچون سکته قلبی می باشد.

خاویاریک ماده غذایی پرانرژی است که طعم و بویی بسیارخوشایند دارد. چربی موجود درخاویارنیزبه دو دسته عمده تقسیم می شود که عبارتند از«25 درصد کلسترول» و «75 درصد لستین». مصرف خاویارازبروز بیماری افسردگی و بیماری های قلبی عروقی پیشگیری می کند، چرا که درخاویارغلظت اسیدهای چرب ازنوع امگا 3 بسیار بالاست.

بعلاوه خاویارغنی از ترکیبی به نام «Ctacosand» است که نوعی الکل چرب با زنجیره بلند است و در بدن به اسیدهای چرب تبدیل می شود. این اسیدهای چرب به دست آمده در سنترمیلین (پوشش سلولی عصبی) نقش بسزایی ایفاد می کند. به همین دلیل مصرف خاویار در سلامت سلول های عصبی بسیار مؤثر است. در کشورهایی که ماهی و خاویاردرعادات غذایی مردم جایگاه ویژه ای دارد، میزان ابتلا به افسردگی بسیار کمتر از دیگر کشورهاست. وجود اسیدهای چرب «امگا 3» در خاویار مانع از افزایش کلسترول خون و به دنبال آن باعث پیشگیری ازابتلا به بیماری های قلبی عروقی می شود. بعلاوه مصرف خاویاردرپیشگیری ازابتلا به بیماری های آرتریت رومائید (التهاب مفاصل)، بیماری های دستگاه گوارش و بعضی ازانواع سرطان بسیارمؤثراست. خاویار از نظرعنصرآهن نیزغنی است و به همین دلیل مصرف آن درافراد مبتلا به کم خونی ناشی ازفقر آهن نیز توصیه می شود.

 

اما ارزش ماهیان خاویاری نه به جهت استفاده از گوشت آنان که به واسطه تخم آنان که به خاویار یا مروارید سیاه مشهور است، می باشد. خاویار خود به تنهایی به عنوان اشرافی ترین صبحانه جهان محسوب می گردد. بسیاری آن را به شکل خام و یا همراه با تخم مرغ و آغشته به زرده میل می کنند و گروهی نیز به اندازه نوک قاشقی از آن را همراه با سبزیجات معطر یا قطعه کوچکی از نان و کره میخورند و بوی ماهی مانند آن و طعم منحصر به فرد را بسیار دوست دارند

نحوه خرید خاویار

شرکت مادر تخصصی خدمات کشاورزی مراکز معتبر فروش خاویار در تعدادی از شهرهای بزرگ کشور تعیین کرده و متقاضیان می توانند خاویار اصیل وتازه ایرانی را به قیمت های مصوب از آنها خریداری نمایند . این عاملان فروش در حال حاضر درشهر های تهران ، اصفهان شیراز ، تبریز ، بندرعباس ، مشهد، رشت ، گرگان ، بابلسر و .... فعال هستند.
علاقه مندان به خرید ومصرف خاویار توجه داشته باشند که خاویار اصیل و واقعی ایران که تولید و فروش آن در انحصار دولت است ، در ظروف شیشه ای 30، 50 و100 گرمی به حالت وکیوم شده ، با درب فلزی به رنگ های آبی ، زرد ، قرمز و سبز عرضه می شود .
ظروف خاویار در هنگام عرضه به بازار در داخل یک لفاف کاغذی هم رنگ درب ظرف پیچیده شده و باپلمب سربی محافظت می شود .
گاهی اوقات مشاهده می شود کالاهای مختلفی تحت نام خاویار به بازار عرضه می شود که برخی از آنها اصلاً منشاء طبیعی نداشته و از مواد مختلفی مانند چربی ، رنگ وغیره ساخته می شوند که ممکن است به سلامتی مصرف کننده آسیب بزنند.
لذا به متقاضیان خرید خاویار توصیه می شود کالای مورد نظر خود را از مرکز معتبری که فهرست آنها در این سایت ارائه شده است خریداری و مشخصات فوق الذکر را همواره مورد توجه قرار دهند .
انواع و ارقام خاویار ایران به شرح زیر است :
- بلوگا رقم یک - بلوگا رقم دو
- آسترا رقم یک
A - آسترا رقم یک B - آسترا رقم دو - آسترا رقم سه
- سورگا رقم یک - سورگا رقم دو - سورگا رقم سه
- فشرده


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








ارسال توسط
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی
ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 13
بازدید دیروز : 8
بازدید هفته : 369
بازدید ماه : 740
بازدید کل : 34316
تعداد مطالب : 62
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1